lauantai 29. maaliskuuta 2014

Herkkupeppu

Olen paljastanut itsestäni jo useita asioita... nyt tulee taas yksi, olen varsinainen herkuttelija :-D. Ja tuolla herkkupeppu otsikolla viittaan siihen, että sinnehän ne herkut kerääntyy...peppuun ;-)
Pahaksi tavakseni on tullut käydä perjantaisin työpäivän jälkeen Viitaniemen Oppipuodissa. Haen sieltä varsin kohtuulliseen hintaan oppilaiden tekemiä herkkuja. Nyt kuitenkin parina perjantaina olen ollut viimeiset oppitunnit liikenteessä ja olen "joutunut" vääntämään herkkuni itse. On meinaan katastrofi, jossei viikonloppuaamuna ole herkkua kahvin kanssa. Eilen siis leivoin tuollaisen Potatispiirakan. En tiedä mistä nimi on peräisin, koska minkäänlaista pottua tähän piiraaseen ei tule. Kuva on vaatimaton, mutta leipomus on helppo ja todella herkullinen, suosittelen :-)

4 munaa
4 dl sokeria
6 dl jauhoja
3 tl leivinjauhetta
3 tl vaniljasokeria
3 dl maitoa
200g voita (sulatettuna)

Päälle:
200g voita
2 dl tomusokeria
2 tl vaniljasokeria
+
1 pussi vaniljakastikejauhetta
2 dl maitoa

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Lisää vaahtoon vuorotellen yhteen sekoitetut kuivat aineet, maito ja sulatettu voi. Kaada leivinpaperin päälle pellille. Paista 200C, 20-30 minuuttia. Anna jäähtyä. Päälliseen vaahdota pehmeä voi ja sokerit. Sekoita maitoon vaniljakastike jauhepussi. Levitä piiraan päälle ensin voiseos ja sen päälle paksu vaniljakastike. Loppukruunaukseksi ripottele siivilän läpi kaakaojauhetta kaakun päälle, nam.

 

1 kommentti:

Sanna kirjoitti...

Hei muru, kiitos tästä ohjeeesta! Oon muistellu tätä herkkua lämmöllä ja nyt pääsen tekemään sitä! <3